DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Klinik Gözlem ve Görüşme
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PSY 311
Güz/Bahar
3
0
3
6
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı klinik gözlem ve görüşmede kuramları tanıtmak ve klinik değerlendirme ve psikoterapi süreçlerinde gerekli olan gözlem ve görüşme becerileri kazandırmaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Farklı kuramlara dayalı olarak gözlem ve görüşme becerilerini açıklayabilecektir.
  • Etkin dinleme ve gözlemleme stratejileriniaçıklayabilecek ve uygulayabilecektir.
  • Danışan ile etkili bir iletişimin kurulabilmesi için süreci açıklayabilecektir
  • Tanıya yönelik değerlendirme becerileri gösterebileceklerdir.
  • Danışanın kişisel öyküsünü alabileceklerdir.
  • Psikopatolojilere özgü soru sorma yöntemlerini karşılaştırabilecektir.
Ders Tanımı Yardım aramaya yönlendiren sorunların doğasını anlama, danışanın olası tanısı hakkında bilgi edinme, danışan için uygun olacak tedaviye karar verme veya yönlendirme amacıyla kişiden ilgili bilgileri toplama amaçlarıyla yapılan gözlem ve görüşme süreciyle ilgili bilgiler aktarılacaktır. Öğrencilerin etkin dinleme ve gözlem yapma, ilişki kurma, tanıya özgü değerlendirmede bulunma, ve kişisel öykü alma becerilerinin gelişmesi hedeflenmektedir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş ve Dersin Tanıtımı
2 Temel İlkeler ve Hazırlıklar Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. Bölüm 1&2; ss.3-68
3 Temel İlgi, Dinleme ve Eylem Becerileri Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. Bölüm 4&5; ss. 113-179
4 Soru Sorma ve Eylem Becerileri Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. Bölüm 6; ss. 181-216
5 Kanıta Dayalı İlişkiler ve Görüşme Sürecinin Gözden Geçirilmesi Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. Bölüm 7; ss. 217-154
6 Ara sınav I
7 Öngörüşme ve Rapor Yazma Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. Bölüm 8; ss. 257-301
8 Akli Durum Muayenesi ve İntihar Değerlendirmesi Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. Bölüm 9&10; ss. 303-390
9 Tanı Koyma ve Tedavi Planlama Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. Bölüm 11; ss. 393-430
10 Farklılıklarla Dolu Bir Dünyada Görüşme Yapma,Zor Danışanlar ve Zor Durumlar Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. Bölüm 12; ss. 433-471
11 Ara sınav II
12 Çift ve Ailelerle Görüşme Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. Bölüm 14; ss. 511-550
13 Çocuklarla ve Gençlerle Görüşme Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. Bölüm 13; ss. 473-508
14 Çevrimiçi ve yüzyüze olmayan ortamlarda görüşme Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. Bölüm 15; ss. 553-577
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final sınavı
Ders Kitabı

Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2016). Clinical interviewing. John Wiley & Sons. 

ISBN: 978-1119215585

Önerilen Okumalar/Materyaller

Michael D. Reiter (2008). Therapeutic Interviewing. Essential Skills and Contexts of Counseling. Allyn and Bacon, USA.

ISBN: 978-0205529513

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
30
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
45
Final Sınavı
1
25
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
75
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
25
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
13
2
26
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
33
Final Sınavı
1
40
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur.

2

Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur.

X
3

Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur.

X
4

Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur.

5

Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur.

6

Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur.

7

Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur.

8

Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur.

9

Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir.

X
10

Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler.

11

Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar.

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest